گام اول طراحی نرم افزارهای موبایل چیست؟

طراحی نرم افزارهای موبایل Untitled design 53

تصیم گرفتم در چند محتوا توضیحاتی درمورد ساخت و طراحی اپلیکیشن های موبایل ارائه بدهم

در این مطلب در مورد ایده پردازی و نیاز سنجی مقدماتی اپلیکیشن های موبایل توضیح میدهم

قبل از اینکه یه نرم افزار ساخته بشه حتما ایده و یا پیشنهادی برای انجام ان بوده تا مراحل ساخت انجام شده پس قبل از شروع به ساخت و طراحی مهمترین مرحله ایده پردازی و نیاز سنجی هست

خیلی از برنامه نویسان و تولید کننده گان برای این مرحله وقت کافی نمی زارن و وقتی برنامه انها وارد بازار شد صدمه زیادی میبینن و یا شکست می خورن. پس بهتره این مرحله خوب پخته و آماده بشه بعد سراغ مراحل بعدی برید

یه نفر یا خودتون به شما پیشنهاد ساخت برنامه ای را داده یا ایده ای به ذهن شما رسیده و گفتید این برای بازار اپلیکیشن های موبایل موثر است .خوب الان چیکار کنیم؟

اولین کاری که باید انجام بدید اینکه خوب ایده پردازی و خیال پردازی کنید تا اونجا که می تونید فکرتون را باز بزارید تا هر چی می خواد به ذهن شما برسه ! نگران نباشید بعدا این پروسه را منطقی می کنیم.

ایده ها ممکنه هر زمانی به ذهن شما برسن پس بهتره ابزاری برای ثبت انها داشته باشید تا بعدا بتوانیم روی انها تجزیه و تحلیل داشته باشیم. ابزار دم دستی خودکار و کاغذی هست که شما ایده خود را ثبت می کنید.ممکنه شما عادت باشید از گوشی موبایل خود برای نوت بردای استفاده کنید پس از اپلیکشن ها ی این حوزه استفاده کنید مثله s note و samsung notes برای گوشی ها اندروید.

من خودم از هر دو برنامه استفاده می کنم و خیلی وقتا صدای خودم را ضبط می کنم و بعدا گوش میدم این خیلی موثر هست . مثلا در پارک در حال قدم زد هستم ایده ای برای برنامه به ذهنم می رسه سریع برنامه یادداشت برداری را باز می کنم و تفکر خودم را ثبت می کنم

یادتون باشه خیلی مهمه که ایده و نظرات خودتون را ثبت کنید.

مرحله دوم : بازار اپلیکیشن را در مورد برنامه مورد نظر مورد تحقیق قرار بدید و اگه برنامه مشابه ای داره خوب بررسی کنید

ببیند نقاط قوت و ضعف برنامه چیه ؟ آیا شما می تونید برنامه کابردی تری ارائه دهید؟

وقتی یه نقطه ضعف از برنامه دیدید ایده پردازی کنید که چیکار کنید بهتره

مرحله سوم: نظر سنجی کنید. ار دوستان و اشنایان و کسانی که می تونید ایده خودتون را به نسبتی با آنها در میان بگذارید نظر سنجی کنید و بازخورد بگیرید و این بازخورد را برای خودتون تجزیه و تحلیل نماید.

مرحله چهارم : از تکنیک طوفان فکری استفاده کنید.اگر گروهی و یاشرکتی برنامه نویسی و پروژه را انجام میدید تکنیک طوفان فکری ار استفاده کنید و هر چیزی و هر روشی که می دونید درباره نرم افزار صحت کنید و ایده پردازی کنید و برنامه را به چالش بکشید

حتما صحبت هایی میشه که خیلی موثر برای کار شما هست.از نظرات تند و بد نترسید بگذارید هر کسی هر نظری داره بده در مورد هر قسمت نرم افزار بحث کنید. اجازه بدید همه مشارکت داشته باشن.

یه نظریه ای هست مکه برخی وقتا بهترین سرمایه گذاری , سرمایه گذاری نکردن هست.

ممکن است در اینجا به این نتیجه برسید که تولید این برنامه به سود شما نیست و سراغ برنامه دیگه ای برید

طراحی نرم افزارهای موبایل design app

مرحله پنجم : در این مرحله تصور کنید برنامه را با ساختاری که می خواستید تولید کرده اید

بازار انرا بررسی کنید. یعنی طرح توجیهی برای ان بصورت مختصر بنویسید

بعد از ورود به مارکت موبایل حداقل و حداکثر تعداد کاربران آن چه مقدار است؟

آیا نیازی از جامعه یا قشر خاص را تامین می کند؟

چه مقدار مورد استقبال و رضایت قرار خواهد گرفت؟

میزان هزینه که برای تولید و نگهداری این اپلیکیشن باید بکنم چقدر است؟

سوالات متعدد در رابطه با برنامه بپرسید بدون اینکه احساسی برخورد کنید

این مرحله را بصورت طوفان فکری نیز می توانید مطرح کنید چون مارکت برنامه بسیار مهم و حیاتی می باشد

مرحله ششم: ایده خود را بصورت متن کامل بنوسید . در صورتی که ایده جدیدبه ذهنتان رسید ویرایش کنید . در ایده تمام نیاز ها و قسمت های احتمالی برنامه نوشته شده است و حتی طرح توجیهی اقتصادی هم برای ان در نظر گرفته اید.

در صورتی که ایده شما در حال حاضر قابل اجرا نمی باشد حداقل شما طرحی برای ان نوشته اید و از فکر خود آزاد کرده اید و ممکن است در آینده نردیک از آن استفاده کنید

در نوشته های بعدی در مورد تجزیه تحلیل و نیاز سنجی بیشتر صحبت خواهم کرد

با من همراه باشید

باتشکر-مهرداد

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *